Když mám volno - neležím
Navigace: Ján Jura > Modely 1/43 > » Liaz

» Liaz

(Liberecké automobilové závody) byl výrobce nákladních a speciálních vozů, jehož sídlo oproti názvu nebylo v Liberci, ale v sousedním Jablonci nad Nisou - Rýnovicích. LIAZ navazoval na výrobu automobilky Reichenberger Automobilfabrik (RAF). Samotný národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) byl založen 1. ledna 1951. Koncem 80. let se podnik sesvými vozy účastnil i Rallye Dakar, kde budil zaslouženou pozornost a kde se umisťoval na předních pozicích - III. místo v roce 1987 a II. místo o rok později byly triumfem podniku a jeho řidiče Jiřího Moskala. V roce 1992 byl podnik částečně privatizován. Privatizace byla dokončena v roce 1995, kdy majoritu získala Škoda Plzeň a změnila název podniku na Škoda Liaz a.s. Záchranný ekonomický program pro mateřský podnik přišel příliš pozdě a ani uvedení nové moderní řady Škoda 400 (obchodní označení Xena pro tahače a Fox pro komunální techniku) nepomohlo podniku k lepším výsledkům. V roce 1998 byl na podnik prohlášen konkurs. V roce 2002 podnik definitivně zkrachoval. V poslední době se na tradici LIAZu pokusila navázat společnost Tedom. Ta vyráběla kogenerační jednotky a protože do nich často používala právě motory LIAZ, odkoupila zmíněnou motorárnu JAMOT včetně technické dokumentace a know-how výroby motorů. V roce 2006 vznikla společnost Tedom Truck, která zakoupila i veškerá práva na výrobu nákladních automobilů řady 300 a 400 včetně dokumentace, technologie a výrobních zařízení. Vyráběla vozy řady Fox a modernizovala vozy LIAZ, ale nepodařilo se sehnat dostatek zakázek a k 30. 10. 2009 byla na společnost vyhlášena likvidace.

SEZNAM MODELŮ:

706 MTS, 706 MT, 706 MTS 24, 706 MTTN, 110.050 SALI, 100.05, 100, 110, 706 MTSP 25 VSV, 101.860 CAS 25K, 100.55 D, 110.850 SA8, 151.261 4X4 Tipper,

2.JPG
3.JPG
1.JPG
2.JPG
3 1.JPG
3.JPG
4  Liaz MTS 24.JPG
12.JPG
12 - 2.JPG
5.JPG
6.JPG
20.JPG
10.JPG
35.JPG
40.JPG
45.JPG
 
© jan75.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky