(Liberecké automobilové závody) byl výrobce nákladních a speciálních vozů, jehož sídlo oproti názvu nebylo v Liberci, ale v sousedním Jablonci nad Nisou - Rýnovicích. LIAZ navazoval na výrobu automobilky Reichenberger Automobilfabrik (RAF). Samotný národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) byl založen 1. ledna 1951. Koncem 80. let se podnik sesvými vozy účastnil i Rallye Dakar, kde budil zaslouženou pozornost a kde se umisťoval na předních pozicích - III. místo v roce 1987 a II. místo o rok později byly triumfem podniku a jeho řidiče Jiřího Moskala. V roce 1992 byl podnik částečně privatizován. Privatizace byla dokončena v roce 1995, kdy majoritu získala Škoda Plzeň a změnila název podniku na Škoda Liaz a.s. Záchranný ekonomický program pro mateřský podnik přišel příliš pozdě a ani uvedení nové moderní řady Škoda 400 (obchodní označení Xena pro tahače a Fox pro komunální techniku) nepomohlo podniku k lepším výsledkům. V roce 1998 byl na podnik prohlášen konkurs. V roce 2002 podnik definitivně zkrachoval. V poslední době se na tradici LIAZu pokusila navázat společnost Tedom. Ta vyráběla kogenerační jednotky a protože do nich často používala právě motory LIAZ, odkoupila zmíněnou motorárnu JAMOT včetně technické dokumentace a know-how výroby motorů. V roce 2006 vznikla společnost Tedom Truck, která zakoupila i veškerá práva na výrobu nákladních automobilů řady 300 a 400 včetně dokumentace, technologie a výrobních zařízení. Vyráběla vozy řady Fox a modernizovala vozy LIAZ, ale nepodařilo se sehnat dostatek zakázek a k 30. 10. 2009 byla na společnost vyhlášena likvidace.
SEZNAM MODELŮ:
706 MTS, 706 MT, 706 MTS 24, 706 MTTN, 110.050 SALI, 100.05, 100, 110, 706 MTSP 25 VSV, 101.860 CAS 25K, 100.55 D, 110.850 SA8, 151.261 4X4 Tipper,